Vervolg vragen over de scheuren in het wegdek van de nieuwe wielerbaan BRC Kennemerland 13 september 2015

Verzakkingen parcours BRC op de slakken.2 september 2015

Aan het college van Burgemeester en Wethouders

Onderwerp: vervolg vragen ex artikel 45 van het reglement van orde over de scheuren in het wegdek van de nieuwe wielerbaan van BRC Kennemerland op de voormalige Aagtenbelt.

Beverwijk 13 september 2015

Geacht college,

Naar aanleiding van uw beantwoording van onze vragen die de fractie van Gemeentebelangen Beverwijk schriftelijk aan u hebben gesteld, d.d. 6 september 2015, over de scheuren van de nieuwe wielerbaan van BRC Kennemerland op de voormalige Aagtenbelt roept bij de fractie vervolg vragen op.

De fractie van Gemeentebelangen Beverwijk heeft daarom de navolgende vragen;

1. De baan bestaat uit twee ronden die op een bepaald punt samen komen. De ronde die naar het laagst gelegen punt loopt zit vrijwel over de gehele lengte vol met scheuren. Alleen het stuk asfalt voor het clubgebouw, dateert uit 1988 en geen ondergrond van slakken, is vrij van scheuren. De ronde die naar boven loopt (bereikbaar over een stuk bestraat parcours) vertoond minder scheuren, maar ook daar zijn ze wel degelijk te vinden. Hoe kan het college stellen dat het maar een klein gedeelte van 200 meter betreft?

1. Wordt er d.m.v. van metingen gemonitord of de Aagtenbelt/ wielerbaan verzakt?

1. De oorzaak van de scheurvorming moet hoofdzakelijk worden gezocht in de wijze waar de laag staalslakken op het betreffende gedeelte van de wielerbaan in de aanlegfase, onder invloed van de passage van enkele duizenden geladen vrachtauto’s, tot een pakket betonachtig materiaal. In combinatie met de daarboven aangebrachte laag korrelmix is vervolgens in de rijrichting van genoemde vrachtwagens scheurvorming ontstaan. Ook het versneld aanbrengen van het asfalt heeft geen goed gedaan aan het ontstaan van de scheuren.Het pakket betonachtig materiaal dat is ontstaan noemen de deskundigen plaatvorming. Plaatvorming is één van de eigenschappen van staalslakken. Uit het gegeven antwoord blijkt dat dit al is ontstaan tijdens en door de aanvoer van de staalslakken. Onder bepaalde condities kan deze plaat uitzetten. Kunt u aangeven of dit het geval is?Zo nee, wat is dan de relatie tot het gegeven antwoord en het ontstaan van de scheuren?

1. Welk ongunstig effect heeft het vervroegd aanbrengen van de asfaltlaag gehad op de fundatielaag?

1. Hoeveel gaan de extra kosten bedragen voor het opnieuw asfalteren?

1. Wanneer kunnen wij van u de meetresultaten verwachten van zowel de metingen met de peilbuizen die rondom de belt staan als de meetresultaten van de verzakkingen?

Vriendelijke groet,

Namens de fractie van Gemeentebelangen Beverwijk,