Vragen over wielerparcours BRC Kennemerland 6 september 2015

Aan het college van Burgemeester en Wethouders

Onderwerp: vragen ex artikel 45 van het reglement van orde over de scheuren in het wegdek van de nieuwe wielerbaan van BRC Kennemerland op de voormalige Aagtenbelt.

Beverwijk 6 september 2015

Geacht college,

Zaterdag 12 september 2015 zal de nieuwe wielerbaan op de voormalige Aagtenbelt feestelijk worden geopend. Het vernieuwde parcours is grotendeels op een ondergrond van staalslakken neergelegd. De fractie van Gemeentebelangen Beverwijk heeft zich hevig verzet tegen het gebruik van staalslakken. De fractie is nog steeds van mening dat het gebruik van staalslakken grote nadelige gevolgen kan hebben voor mens en milieu. De fractie heeft dit gebaseerd op diverse onderzoeksrapporten en uitspraken van deskundigen. Vragen als ‘kan de oude vuilnisbelt het gewicht van de berg staalslakken wel dragen zonder dat de complete berg in beweging komt’ is door het college weggewuifd met de mededeling dat het allemaal wel zal meevallen.

De fractie heeft echter inmiddels heel wat anders geconstateerd. Het asfalt van de nieuwe wielerbaan vertoont over bijna het gehele parcours lengte scheuren. Lange scheuren, korte scheuren en meerdere scheuren naast elkaar. Over de hele breedte van het asfalt. Her en der zijn zelfs al reparaties uitgevoerd, maar ook daar vertonen zich inmiddels al nieuwe scheuren. Het scheurproces gaat zelfs zo snel dat er bijna wekelijks nieuwe scheuren bijkomen. Zoals eerder aangehaald, dit 5 maanden jonge asfalt, ligt op een laag staalslakken.

De fractie van Gemeentebelangen Beverwijk heeft de navolgende vragen;

1. Is bij het college bekend dat de wielerbaan over bijna de gehele lengte scheuren vertoond?

1. Klopt het dat onder het asfalt waar de scheuren zitten staalslakken zijn gestort?

1. De staalslakken zijn in dit geval van boven afgedekt met een laag asfalt. Gemeentebelangen Beverwijk heeft gewaarschuwd dat dit problemen kan opleveren. De projectleider en het college hebben aangegeven dat er geen complicaties zouden optreden. Dit blijkt nu onjuist te zijn. Bent u dit met ons eens?

1. Moet de oorzaak van de scheuren worden gezocht in het verzakken van de Aagtenbelt? Zo nee, waar maakt u dat uit op?

1. Moet het verzakken van de scheuren worden gezocht in het inklinken van de laag staalslakken? Zo nee, waar maakt u dat uit op?

1. Is de laag asfalt voor de nieuwe wielerbaan te vroeg neergelegd?

1. Moet de wielerbaan opnieuw worden geasfalteerd of volstaat reparatie van de scheuren?

1. Wie draait er op voor de extra kosten die hiervoor gemaakt moeten worden?

1. Hoe lang is door deze extra werkzaamheden de wielerbaan niet bruikbaar?

1. Is de wielerbaan momenteel nog veilig te berijden? Zo ja, waaruit blijkt dit?

1. Na de vondst van munitie zijn het ontstaan van de scheuren een tweede onregelmatigheid in korte tijd. Komen er nog meer verrassingen?

1. Omdat er op sommige plekken kennelijk beweging in de Aagtenbelt zit wil Gemeentebelangen Beverwijk de meetgegevens ontvangen van de pijlbuizen rondom de Aagtenbelt van vóór en na de stort van staalslakken.

1. Bent u het met ons eens dat het college met bovenstaande constatering (scheuren in het wegdek van de nieuwe wielerbaan van BRC Kennemerland) de officiële opening te vroeg komt?

Vriendelijke groet,

Namens de fractie van Gemeentebelangen Beverwijk,