Vragen ex artikel 41 van het reglement van orde inzake de manier van afvalinzameling Binnenduin. 18 juni 2016

Klikobakken BinnenduinAan het college van Burgemeester en Wethouders

Beverwijk, 18 juni 2016

Geacht college,

Sinds kort zijn de nieuwe rijwoningen in het Beverwijkse Binnenduin bewoond. De bewoners zijn erg tevreden met hun nieuwe huis in het plan van het tuindersgebied bij de Bankenlaan. Waar de bewoners niet tevreden over zijn is de manier van afvalinzameling.
In de documentatie van de kopers, zoals het inrichtingsplan, tekening no.: 2012-075, staat dat de wijk wordt voorzien van ondergrondse afvalcontainers. In het plan staat dat op de Laan van Diaspora op twee plaatsen ondergrondse afvalcontainers worden geplaatst. De bewoners hebben echter afgelopen weken een groene en grijze klikobak ontvangen. Bij navraag door bewoners antwoordde de gemeente dat dit nieuw beleid is om afval te scheiden en dat men het hiermee moet doen. Er komen geen ondergrondse afvalcontainers.

De fractie van Gemeentebelangen is hier verbaasd over. Er is nog helemaal geen nieuw beleid over het scheiden van afval. Daar moet nog over worden gesproken.
De bewoners hebben bij de inrichting van hun tuinen geen rekening gehouden met het moeten herbergen van twee kliko’s. Er waren tenslotte ondergrondse afvalcontainers voorzien in de wijk. Men moet nu in hun spiksplinternieuwe tuin tegen twee lelijke kunststof bakken aankijken. In de warmere maanden levert het tevens stank op en tijdens de afval ophaaldagen wordt het beeld in de wijk er niet fraaier op. Het inzamelen van afval in kliko’s is een sprong achteruit in de tijd voor een gloednieuwe woonwijk.

De fractie van Gemeentebelangen Beverwijk heeft daarom de navolgende vragen:

1. Is het bij het college bekend dat in Binnenduin geen ondergrondse afvalcontainers worden geplaatst?

2. Zo ja, waarom is daarmee afgeweken van het inrichtingsplan?

3. Waarom zijn deze uitspraken dan gedaan?

4. Is het college het met ons eens dat het gebruik van kliko’s een achteruitgang is qua manier van inzamelen?

5. Is het college het met ons eens dat het neerzetten van kliko’s geen verfraaiing is voor het project Binnenduin?

6. Is het college het met ons eens dat de kopers van de nieuwe woningen misleid zijn wat betreft de inrichting van de wijk?

7. Hoe gaat het college dit oplossen voor de bewoners van Binnenduin?

Namens de fractie van Gemeentebelangen

Co Backer