vragen ex artikel 45 van het reglement van orde over de werkzaamheden aan de Parallelweg die PWN op dit moment niet kan uitvoeren in verband met de ernstige vervuiling van de grond. 1 november 2015

vervuiling

Aan het college van Burgemeester en Wethouders

Onderwerp: vragen ex artikel 45 van het reglement van orde over de werkzaamheden aan de Parallelweg die PWN op dit moment niet kan uitvoeren in verband met de ernstige vervuiling van de grond.

Beverwijk, 1 november 2015

Geacht college,

We schrijven 1994:

Dat het terrein waar de vroegere gasfabriek heeft gestaan ernstig vervuild is is algemeen bekend. Voor de sanering wil de gemeente Beverwijk, als eerste in Europa, met de inzet van bacteriën het terrein en omgeving van deze gasfabriek schoonmaken. Het terrein van het voormalige gasbedrijf aan de Parallelweg is voornamelijk met polycyclische aromatische koolwaterstoffen (pak’s) en het zeer giftige cyanide vervuild. Volgens de gemeente maakt het organische karakter van deze stoffen een biologische reiniging in principe mogelijk. Die methode werd tot dusver alleen met succes toegepast bij het opruimen van bodemvervuiling onder benzinestations.

Via een buizenstelsel worden bacteriën aan het grondwater toegevoegd die de vervuilde grond zuiveren. In die periode daalt de relatief zware verontreiniging naarverwachting tot een aanvaardbare waarde voor het toekomstig gebruik van het terrein.

Nadeel is dat de bacteriologische schoonmaak meer tijd neemt: 8 tot 12 maanden in plaats van 2 maanden. De grond wordt ook niet helemaal schoon.

Er zijn ook kanttekeningen bij deze saneringsvorm. Vooral de pak’s en cyanide blijken zeer moeilijk afbreekbaar te zijn door de bacteriën. Bovendien is er dan vaak alleen sprake van een zeer langzame en maar gedeeltelijke afbraak.

We schrijven 2015:

Begin september is PWN bezig geweest om de waterleidingbuis te vervangen ter voorbereiding op de aanleg van rioolbuizen die naar de Kop van de Haven leiden. Tijdens het vervangen van een waterleidingbuis langs de Parallelweg is gif in de grond aangetroffen. Het grondwater is verontreinigd met cyanide-complex. Volgens het college is deze stof minder schadelijk dan waterstofcyanide, bekend als blauwzuur wat ruikt naar amandelen. In de huidige situatie zou de verontreiniging ook geen kwaad kunnen voor de volksgezondheid. De verontreiniging maakt deel uit van de bekende bodemverontreiniging die destijds veroorzaakt is door de voormalige gasfabriek. Op deze werklocatie verwachtte het college deze mate van verontreiniging niet. PWN kan zijn werkzaamheden uitvoeren, maar zal dan wel veiligheidsmaatregelen moeten nemen. De werkzaamheden zijn daarom opgeschort.

Er was al een saneringsplan opgesteld dat goedgekeurd is door de Provincie, maar dit saneringsplan moet worden uitgebreid en dan pas kan het werk voortgezet worden. De deadline van 31 december 2015 voor de provinciale subsidie kon al niet meer gehaald worden. De fractie van Gemeentebelangen Beverwijk heeft vernomen dat het college contact heeft gezocht met de Provincie over een aangepaste planning.

Onze fractie heeft n.a.v. het bovenstaande de volgende vragen aan het college:

Het verbaast de fractie van Gemeentebelangen Beverwijk dat het college onwetend was van deze verontreiniging. In maart/april 2011 werden ook werkzaamheden uitgevoerd langs de Parallelweg en de Nieuw Kade en deze zijn toen stilgelegd na de vondst van verontreinigde grond. Het bleek dat de grond vervuild was met asbest en cyanide.

1. Was het bekend bij het college dat de kans op verontreiniging bijzonder groot zou zijn en zo ja, waarom heeft men daar niet adequaat op gereageerd?

Volgens het college kan PWN haar werkzaamheden uitvoeren, maar zal wel enkele veiligheidsmaatregelen moeten nemen.

2. Welke veiligheidsmaatregelen moet het PWN nemen om haar werkzaamheden te kunnen uitvoeren?

Het grondwater is verontreinigd met cyanide-complex. Volgens het college is deze stof minder schadelijk dan waterstofcyanide. In de huidige situatie zou de verontreiniging ook geen kwaad kunnen voor de volksgezondheid, aldus het college. De fractie van Gemeentebelangen Beverwijk is van mening dat de werkzaamheden die verricht moeten worden een ernstige verstoring van de bodem zal geven.

3. Kan het college de situatie schetsen als de huidige situatie van de verontreiniging verstoord gaat worden?

Er was al een saneringsplan opgesteld dat goedgekeurd is door de Provincie maar dit saneringsplan moet worden uitgebreid en dan pas kan het werk voortgezet worden.

4. Wanneer verwacht het college de afronding van een aangepaste planning en wanneer verwacht men dat het werk weer voortgezet gaat worden?

De deadline van 31 december 2015 voor de provinciale subsidie kon al niet meer gehaald worden. Er is hierop aansluitend een tweede brief verzonden naar de provincie voor verder uitstel.

5. Heeft de provincie dit verzoek inmiddels gehonoreerd en is hier een deadline aan verbonden?

Namens de fractie van Gemeentebelangen Beverwijk,

Co Backer